10 Tips Proses Membuat Coating / Aising kek

Author: Unknown // Category:

Berikut 10 Tips membuat Aising kek dan proses penyejukan kek:
  1. Biarkan kek sejuk sepenuhnya dalam acuan kek di atas rak wayar selama 15-20 minit sebelum mengeluarkan dari acuannya.

  2. Jika anda membakar cupcake, keluarkannya dari dulang pembakar dengan serta-merta selepas dibakar dan letakkan cupcake di atas rak dawai untuk disejukan.

  3. Setelah betul-betul sejuk, bungkus kek dalam bungkus plastik cling wrap dan simpan dalam peti sejuk selama 30 minit sebelum dipotong , atau terus di aising.

  4. Sentiasa letakan kek di atas papan kek yang disalut foil nipis yang bersaiz saiz & bentuk sama dengan kek untuk memudahkan proses aising/menghidang dan lain-lain.

  5. Berus lapiran luar kek jika terdapat serbuk-serbuk kek dengan memggunakan berus pastri silikon sebelum memulakan mengaising kek.

  6. Letakan lapisan filling kek dengan rata beg pastri 18 ” dengan hujung bulat yang besar.

  7. Sapukan lapisan aising secara nipis untuk menutup (seal) serbuk kek, kemudian letakkan di dalam peti sejuk selama 30 minit sebelum meletakan lapisan kedua aising.

  8. Gunakan palet mengimbangi pisau palet/spatula aising untuk mengaising bahagian atas kek, dan palet pisau lurus /spatula aising untuk sebelah sisi kek. Gunakan bench scrapper untuk bahagian sudut (edge) yang sangat licin dan kemas..

  9. Jika tidak mempunyai masa untuk meletakan aising pada kek anda, percikan taburan gula aising pada kek . Ini akan memberikan rasa dan kelihatan hebat pada kebanyakan kek.

  10. Untuk memberikan kek dengan kemasan berkilat, boleh gunakan pengering rambut dengan kepanasan sederhana pada bahagian luar kek sebaik saja sebelum menghidang kek itu atau sapu krim dengan menggunakan pisau yang direndam dengan air suam/panas.

Semoga memberi manfaat dan Selamat mencuba  6_^ ..


0 Responses to "10 Tips Proses Membuat Coating / Aising kek"

Post a Comment